English text below
Shakespeares «Macbeth», inhaltlich getreu und formal brillant in eine stilisierte japanische Ritterzeit versetzt.
«Es ist bekannt, dass Kurosawa bei der Inszenierung (…) auf Formen des No-Theaters zurückgegriffen hat. Das beschränkt sich nicht auf die Schauspielerführung, auf die Stilisierung von Gesten, Gang und Mimik (…). Tatsächlich bestimmt die formale Grundhaltung des No den Film im Ganzen. Er stellt Handlungen und Vorgänge nicht (kinorealistisch) dar, sondern sie erstarren zu deren zeichenhafter Repräsentation.» (Karsten Visarius, in: Akira Kurosawa, Hanser Verlag 1988)
Throne of Blood: Kurosawa's take on «Macbeth».
«A stunning reading, not merely of Shakespeare, but of history, power and sexual politics.
Toshiro Mifune is exquisitely brash and extravagantly mad as the ambitious Washizu; Isuzu Yamada is coldly brilliant and manipulative as his wife, for whom Kurosawa imagines a stillborn pregnancy. He abolishes the pedantry of Macduff's caesarian section, but has a superb scene of Birnam Wood – here the Cobweb Forest – on the march. The final sequences showing Washizu's last stand, cackling insanely and getting his terrified subjects to cackle as well, before they all turn on him, is gripping.
Despite having none of Shakespeare's language at his disposal, Kurosawa brings off the remarkable trick of projecting the spirit of the poetry out onto the landscape and into the faces of his principals. An authentic classic.» (Peter Bradshaw, The Guardian, 4/1/2002)
Drehbuch: Hideo Oguni, Shinobu Hashimoto, Ryuzo Kikushima, Akira Kurosawa, nach «Macbeth» von William Shakespeare
Kamera: Asakazu Nakai
Musik: Masaru Sato
Schnitt: Akira Kurosawa
Mit: Toshiro Mifune (Taketoki Washizu), Isuzu Yamada (Asaji, Taketokis Frau), Minoru Chiaki (Yoshiaki Miki, Taketokis Freund), Takashi Shimura (Noriyasu Odagura), Akira Kubo (Yoshiteru, Mikis Sohn), Chieko Naniwa (Hexe)
110 Min., sw, DCP, Jap/d, ab 12