English text below.
Hollywood, 1942. Mignon Dupree ist schwarz, geht aber als weiss durch und hat eine Stelle als Produzentin und Projektleiterin bei National Studios in Hollywood ergattert. Sie muss eine Synchronisation betreuen, bei der die schwarze Sängerin Esther Jeeter dem blonden Star Leila Grant ihre Gesangsstimme leiht.
Julie Dash, die Regisseurin von Daughters of the Dust (1991), bürstet in Illusions die offizielle Geschichtsschreibung der Traumfabrik gegen den Strich. In ihrem vielschichtigen Drama führt sie vor Augen, wie beim Herstellen von Illusionen auf Zelluloid auch andere Trugbilder entstanden, etwa was die Mitwirkung von Schwarzen in der Filmindustrie anging. (mb)
«‹Now I am an illusion, just like the films. They see me but they can’t recognize me.› So states the protagonist of Julie Dash’s 1982 film, Illusions. The film is a critique of Hollywood history and an attempt to subvert that very history by calling attention to the lack of an African-American presence in Hollywood during the era of World War II and even today, for that matter.
The film begins with a rotating Oscar with a voice-over that states:
‹To direct an attack upon Hollywood would indeed be to confuse portrayal with action, image with reality. In the beginning was not the shadow, but the act, and the province of Hollywood is not action, but illusion.›
These illusions that Dash discusses in her short film attempt to call attention to the illusion that African-Americans were not a part of Hollywood history and seek to end the illusion, to finally make things right, by re-writing history.» (Wes Felton, sensesofcinema.com, February 2019)
Drehbuch: Julie Dash
Kamera: Ahmed El Maanouni
Musik: Eugene Bohlmann
Schnitt: Charles Burnett, Julie Dash
Mit: Lonette McKee (Mignon Dupree), Rosanne Katon (Esther Jeeter), Ned Bellamy (CJ), Jack Rader (Leutnant), Jack Lundi Faust (Hauswart), Lisa Henke (Telefonistin), Laddy Ashley (CJs Sekretärin), Rita Crafts (Louise), Sandy Brooke (Blondine), Johnny Crear (Lec Gaines)
34 Min., sw, Digital HD, E