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Am 21. Januar ist der britische Komiker, Autor, Historiker und Filmemacher Terry Jones im Alter von 77 Jahren verstorben. Zur Erinnerung an dieses vielseitige Ausnahmetalent zeigt das Filmpodium am Samstag, dem 8. Februar um 15.00 Uhr Monty Python's The Meaning of Life (1983), den Jones als Ko-Regisseur inszenierte und in dem er unter anderem eine seine berühmtesten Rollen verkörpert: den grauslichen Fresssack Mr. Creosote.
On 21st January, the British comedian, author, historian and film-maker Terry Jones died at the age of 77. As a tribute to this versatile and exceptional talent, Filmpodium will screen Monty Python's The Meaning of Life (1983), which Jones co-directed and in which he played one of his most famous roles, the gruesome glutton Mr. Creosote, on Saturday, 8th February, at 3 p.m.
Schon vor der Gründung der legendären Comedy-Truppe Monty Python's Flying Circus hatte der gebürtige Waliser Terence Graham Parry Jones zusammen mit deinem Oxford-Kommilitonen Michael Palin für TV-Satiresendungen geschrieben und wunderbar skurrile Serien wie The Complete and Utter History of Great Britain geschaffen. 1969 taten sich Jones und Palin mit John Cleese, Graham Chapman, Terry Gilliam und Eric Idle zusammen und gründeten Monty Python's Flying Circus, die später zu Recht als «Beatles der Comedy» apostrophiert wurden. Mit ihrem surrealistisch angehauchten Nonsense-Humor revolutionierten sie nicht nur das britische Fernsehen, sondern die Comedy-Szene überhaupt. Jones und Palin schrieben dabei oft Sketche, die im kleinbürgerlichen britischen Mief angesiedelt waren und Konventionen ins Absurde übersteigerten; vor der Kamera spezialisierte sich Jones auf Frauenfiguren, meist gedrungene, krakeelende Scharteken («Pepperpots» genannt), aber immer mal wieder war er auch nackt zu sehen.
Als (Ko-)Regisseur zeichnete er für die Kinofilme der Pythons, Monty Python and the Holy Grail (1975) und Monty Python's Life of Brian (1979, letztes Jahr in unserer Jahrhundert-Reihe zu sehen), in dem er auch die Mutter des vermeintlichen Messias verkörperte, sowie The Meaning of Life (1983), der auf eine durchgehende Handlung verzichtete und wieder zum angestammten Sketch-Format der Pythons zurückkehrte. Nach der Auflösung der Comedy-Truppe legte er eigene, Python-unabhängige Projekte wie Personal Services (1987), Erik the Viking (1989) und The Wind in the Willows (1996) vor. Jones schrieb auch mehrere Bücher, darunter Kinderbücher wie «The Saga of Erik the Viking» (1983) und «Nicobobinus» (1985) und Fantasy-Romane, aber auch ernsthafte historische Studien wie «Chaucer's Knight» (1980) und «Who Murdered Chaucer?» (2003). Sein letzter Film in Eigenregie, Absolutely Anything (2015), wurde von der Kritik eher ungnädig aufgenommen.
2016 wurde bei Jones primär-progressive Aphasie, eine Form von frontotemporaler Demenz, diagnostiziert, die nun zu seinem Tod geführt hat.
Jones geht nicht nur als grosser Komiker in die Geschichte ein. In The Meaning of Life singt Eric Idle der von Jones gespielten Hausfrau Mrs. Brown den «Galaxy Song» vor, der ihr ihren Platz im Universum vor Augen führt; im Jahr 2000 wurde der Asteroid 9622 Terryjones getauft, und so bleibt uns Jones nicht nur als unvergesslicher Star des Nonsens erhalten, sondern auch als echtes - wenn auch leicht klobiges - Himmelsgestirn. (mb)
Even before the legendary comedy team Monty Python's Flying Circus was founded, Welsh-born Terence Graham Parry Jones had written for satirical TV shows together with his fellow Oxford student Michael Palin and created wonderfully quirky series such as The Complete and Utter History of Great Britain. In 1969, Jones and Palin teamed up with John Cleese, Graham Chapman, Terry Gilliam and Eric Idle to create Monty Python's Flying Circus, later rightly dubbed the "Beatles of Comedy". Their distinctive, slightly surrealistic brand of nonsense revolutionised not only British television but comedy in general. Jones and Palin often wrote sketches that were set in petty-bourgeois British society and exaggerated conventions to the point of absurdity; as an actor, Jones specialized in female characters, mostly stocky, squabbling ratbags (so-called "Pepperpots"), but from time to time he would also appear naked.
He (co-)directed the Pythons' feature films, Monty Python and the Holy Grail (1975) and Monty Python's Life of Brian (1979, which screened last year in Filmpodium's cycle "The First Century of Film"), in which he also played the mother of the supposed Messiah, as well as The Meaning of Life (1983), which dispensed with a continuous plot and returned to the Pythons' traditional sketch format. After the comedy troupe split up, he directed several non-Python projects such as Personal Services (1987), Erik the Viking (1989) and The Wind in the Willows (1996). Jones also wrote several books, including children's books such as "The Saga of Erik the Viking" (1983) and "Nicobobinus" (1985) and fantasy novels, but also serious historical studies such as "Chaucer's Knight" (1980) and "Who Murdered Chaucer? (2003). His last film, Absolutely Anything (2015), was received rather ungraciously by the critics.
In 2016 Jones was diagnosed with primary progressive aphasia, a form of frontotemporal dementia, which has now led to his death.
Jones will not only go down in history as a great comedian. In The Meaning of Life, Eric Idle sings the "Galaxy Song" to Mrs. Brown, a disgruntled housewife played by Jones, to point out her place in the universe; in the year 2000, the asteroid 9622 was christened Terryjones, so Jones will remain with us not only as an unforgettable star of nonsense humour, but also as a real - if somewhat lumpy - heavenly body. (mb)
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«Zwischen Kreissaal und Himmel gibt es nichts, was der Komikertruppe Monty Python heilig wäre. In einer Folge von rabiaten und grotesken Sketches ziehen sie Tabus, Klischees und Autoritäten durch den Kakao, und wenn sie in The Meaning of Life vielleicht nicht den ganzen Sinn des menschlichen Daseins zutage fördern, so doch ein ansehnliches Mass an Unsinn.
Anders als in ihrer Fernsehserie, wo sie mehr dem zeit- und ziellosen Blödeln frönten, widmeten sich Monty Python in ihrem letzten Spielfilm, der 1983 an den Filmfestspielen von Cannes mit dem Grossen Preis der Jury ausgezeichnet wurde, fast ausschliesslich der Satire. Von unmenschlichen Ärzten bis zu bigotten Katholiken, von der sexuellen Revolution bis zur Masslosigkeit der Konsumgesellschaft, von stumpfsinniger Militärmentalität bis zum pietätlosen Materialismus wurden allerhand Auswüchse der Moderne ins Visier genommen und mit dem Swift'schen Zweihänder verhackstückt.» (SRF-Spielfilmredaktion, 16.6.2011)
«Die Eröffnungssequenz dieses Films ist eine der besten des Films: Sie zeigt Buchhalter einer Lebensversicherung, die eine Meuterei inszenieren. Nachdem sie die Kontrolle über das schäbige alte Steingebäude erlangt haben, nimmt der Film eine grossartige Wendung ins Surreale: das Gebäude wird zum Schiff, die Angestellten lichten den Anker und segeln gegen die Flotten der modernen Hochhäuser und feuern ihre Aktenschränke wie Kanonen. Eine wunderbare Sequenz.» (www.rogerebert.com)
«The Meaning of Life is Monty Python in film form, at their purest and rawest. It's the culmination of everything they've learnt about comedy mixed together and poured out. It could have been an uncomfortable halfway house (and, indeed, I can understand that some people might feel that it actually is), but for me, it works perfectly.
Take a silly idea and push it and push it and push it. Take another silly idea and lay it on top of the first silly idea. Let them mix together and then push the result to the extreme. That's Monty Python.
As always, there's sublime dialogue that suggests it could be just as funny if it was read by the audience, rather than performed. As always, there are inspired performances that quickly remind you that it couldn't possibly be as funny if you weren't watching them. As always, the surreality is linked and interspersed with Terry Gilliam's even more surreal animations, that come very close to being the best thing in the film. There are instantly quotable catchphrases and incredibly catchy songs to sing along with, if you're not too busy laughing.
What more could you want? The Meaning of Life is as entertaining the tenth time you watch it as the first.» (Keith Dudhnath, eyeforfilm.co.uk, 9.8.2004)
«The opening sequence of the film is one of its best, showing the overworked old clerks in an insurance company staging a mutiny. After they've gained control of their shabby old stone building, the movie does a brilliant turn into surrealism, the building becomes a ship, and the clerks weigh anchor and set sail against the fleets of modern high-rises, firing their filing cabinets like cannons. It's a wonderful sequence.» (www.rogerebert.com)
Drehbuch: Graham Chapman, John Cleese, Terry Gilliam, Eric Idle, Terry Jones, Michael Palin
Kamera: Peter Hannan
Musik: John Du Prez, Graham Chapman, John Cleese, Terry Gilliam, Eric Idle, Terry Jones, Michael Palin
Schnitt: Julian Doyle
Mit: Graham Chapman (Chairman / Fish #1 / Doktor / Harry Blackitt u. a.), John Cleese (Fish #2 / Dr. Spencer / Humphrey Williams u. a.), Terry Gilliam (Window Washer / Fish #4 / Walters u. a.), Eric Idle (Gunther / Fish #3 / Gaston u. a.), Terry Jones (Bert / Fish #6 / Mum / Priest / Biggs u. a.), Michael Palin (Window Washer / Harry / Fish #5 / Pycroft u. a.), Carol Cleveland (Beefeater Waitress / Wife of Guest #1 u. a.), Simon Jones (Chadwick / Jeremy Portland-Smyth), Patricia Quinn (Mrs. Williams), Judy Loe (Nurse #1)
103 Min., Farbe, 35 mm, E/d/f