English text below
Pei Kang ist der letzte männliche Erbe von einer gut situierten Familie. Seit seiner Geburt wurde er von seiner Grossmutter verhätschelt und ist zu einem verwöhnten Rüpel herangewachsen. Bei einer Schlägerei begeht er in einem impulsiven Anfall einen dreifachen Mord und wird zum Tode verurteilt. Während er reuelos im Gefängnis sitzt, versucht ihn seine eigensinnige Grossmutter zu befreien. (tba film collective)
«Execution in Autumn erforscht die chinesische patriarchalische Tradition, die dem Fortbestand der Familienlinie enorme Bedeutung beimisst. Dieser ‹ernste› Film wurde nicht nur von Taiwans Kunst- und Kultur-Gemeinschaften gelobt, sondern auch über zwei Monate lang ununterbrochen in Premierenkinos in Taipeh gezeigt. Er ist definitiv der Höhepunkt von Lee Hsings Filmkarriere.» (Lee Daw-ming, Historical Dictionary of Taiwan Cinema)
«Execution in Autumn is a spare masterpiece, which confirms the suspicion that Chinese cinema outside the more accessible action genre offers a pleasantly daunting vista of untapped riches. (…) A tale of moral regeneration, Execution in Autumn essentially confines the bulk of its action to a single set, the prison in which its protagonist is held, with occasional asides to the family mansion in which his iron-willed grandmother schemes his release. The plot is simplicity itself. Pei Kang (Ou Wei) is sentenced to death for the murder of a woman who may or may not be attempting to blackmail him into supporting a child she claims is his. As his trial falls at the end of autumn, the death sentence cannot be carried out until the following autumn – a rule established by tradition and imperial decree. (…). Eschewing too the sensationalism that the more popular reaches of Chinese cinema thrives on, his film has the pared down qualities of theatre without any attendant staginess. Li raises what could have been rendered (and is at a textual level) as a straightforward confirmation of the Confucian virtues of endurance and obedience to an evocation of terror in the face of morality.»(Verina Glaessner, Sight and Sound, Juli 1976)
Drehbuch: Chang Yung-hsiang
Kamera: Lai Cheng-ying
Musik: Ichiro Saito
Schnitt: Chen Hung-ming
Mit: Ou Wei (Pei Kang), Tang Bao-yun (Lien Er), Ko Hsiang-ting (Palisadengouverneur Lao Tao), Fu Bi-hui (Liao Nai-nai), Chen Hui-lou (Dieb), Chou Shao-ching (Hsing Tao), Han Su (Pei Hsun), Li Hsiang (Chan Tao)
99 Min., Farbe, DCP, Chin/chin/e