English text below.
«‹Erinnerst du dich, wie es war?›, fragt mehrmals ein Sprecher in Leo Hurwitz’ kühnem Essayfilm Strange Victory. In den ersten 20 Minuten blickt Hurwitz zurück auf die Jahre des Zweiten Weltkriegs, als Amerikaner jeder Couleur am selben Strick zogen, um die rassistische Tyrannei der Achsenmächte zu besiegen. Aufnahmen des Kriegsministeriums zeigen den Furor des Luftkriegs gegen Deutschland und das Leid von dessen Bevölkerung, als US-Soldaten durch Berlin jagen, um den Führer zu fangen. Der Sieg bringt die ersten Nürnberger Prozesse, mit Hermann Göring, Rudolf Hess und Co. auf der Anklagebank und tanzenden Menschen auf amerikanischen Strassen. Die Festfreude endet aber jäh, als Hurwitz Propaganda-Kleber und Kreide-Graffiti zeigt, die in den Strassen New Yorks auftauchen: ‹Helft, Amerika zu retten! Kauft nicht bei Juden!› und (...) ‹Neger haben diese Stadt ruiniert›. ‹Das Thema des Films war sehr einfach›, erklärte Produzent Barney Rosset einmal. ‹Es ging darum, wie wir den Krieg gewonnen und Hitler vernichtet haben, aber er ist entkommen. Entkommen und hierhergelangt.›
(...) Was Strange Victory so fesselnd macht, ist, dass es nicht nötig ist, sich ‹daran zu erinnern, wie es war› – vielmehr wirkt der Film oft wie ein Schnappschuss einiger heutiger Wähler, die Donald Trumps Marsch in Richtung Weisses Haus beflügelt haben. ‹Eine Angst geht um im Land, eine Besorgnis›, lautet der Erzählkommentar von Saul Levitt. ‹Wir leben wie ein Mensch, der den Atem anhält, wegen dem, was morgen passieren könnte.› Als dünner roter Erzählfaden dient in Strange Victory die Geschichte eines afroamerikanischen Veteranen, der während des Krieges Flugzeuge flog, in den USA aber keinen anständigen Job bekommen kann (gespielt von Virgil Richardson, einem ehemaligen Tuskegee-Flieger). Hurwitz zitiert Statistiken, um zu beweisen, wie wenige Afroamerikaner damals als Ingenieure, Architekten, Ärzte und Anwälte gearbeitet haben; die Prozentsätze sind nicht nur deshalb verblüffend, weil sie so niedrig sind, sondern auch, weil sie sich in 70 Jahren nicht wesentlich verändert haben.» (J. R. Jones, chicagoreader.com, 19.5.2016)
«‹Remember how it was?› a voice-over narrator asks periodically in Leo Hurwitz's bold essay film Strange Victory (1948). For the first 20 minutes, Hurwitz revisits the World War II years, when Americans of all stripes pulled together to defeat the racial tyranny of the Axis powers. War Department footage shows the fury of the air war against Germany and the suffering of its people as U.S. soldiers chase through Berlin in hope of capturing the Führer. Victory brings the first Nuremberg trials, with Hermann Göring, Rudolf Hess, and company sitting in the dock, and dancing in the streets back in the U.S. But the party is cut short when Hurwitz shows propaganda stickers and chalked graffiti turning up on the streets of New York: Help Save America! Don't Buy From JEWS! and P.L. IS A POPE LOVER and NIGGERS RUINT THIS TOWN. ‹The theme of the film was very simple,› producer Barney Rosset once explained. ‹It was about how we won the war, and crushed Hitler, but he escaped. Escaped and came here.›
A Chicago native, Rosset would find his true calling a few years later as owner of Grove Press, fighting landmark obscenity battles over such novels as ‹Tropic of Cancer›, ‹Lady Chatterley's Lover›, and ‹Naked Lunch›. Four years after his death at age 89, Milestone Films has restored and rereleased Strange Victory and is also distributing Ross Lipman's documentary Notfilm, about the 20-minute short that Rosset produced in 1964 with silent comedian Buster Keaton performing a script by Samuel Beckett. Strange Victory demonstrates that Rosset, who had family money, was a maverick from the start – even now the movie is shocking for its graphic footage of the war dead in Europe, and in the first paranoid clutches of the Cold War, it openly equated the rise of Hitler in Europe with domestic racism and xenophobia.
What makes Strange Victory such an arresting experience is that there's no need to ‹remember how it was› – in fact, the film often seems like a snapshot of some modern-day voters who have propelled Donald Trump toward the White House. ‹A fear runs through the country, a worrying,› reads the narration, written by Saul Levitt. ‹We live like a man holding his breath against what might happen tomorrow.› Providing a thin narrative frame for Strange Victory is the story of an African-American veteran who flew planes during the war but can't get a decent job back in the U.S. (played by Virgil Richardson, himself a former Tuskegee airman). Hurwitz cites statistics to prove how few African-Americans at the time held jobs as engineers, architects, doctors, and lawyers; the percentages are startling not only because they're so low but because they haven't changed much in 70 years.» (J. R. Jones, chicagoreader.com, 19/5/2016)
Drehbuch: Leo Hurwitz
Kamera: Peter Glushanok, George Jacobson
Musik: David Diamond
Schnitt: Faith Hubley, Leo Hurwitz, Mavis Lyons
Mit: Alfred Drake (Erzählstimme), Muriel Smith (Erzählstimme), Gary Merrill (Erzählstimme), Saul Levitt (Erzählstimme), Virgil Richardson (als er selbst)
71 Min., sw, DCP, E
English text below.
Hollywood, 1942. Mignon Dupree ist schwarz, geht aber als weiss durch und hat eine Stelle als Produzentin und Projektleiterin bei National Studios in Hollywood ergattert. Sie muss eine Synchronisation betreuen, bei der die schwarze Sängerin Esther Jeeter dem blonden Star Leila Grant ihre Gesangsstimme leiht.
Julie Dash, die Regisseurin von Daughters of the Dust (1991), bürstet in Illusions die offizielle Geschichtsschreibung der Traumfabrik gegen den Strich. In ihrem vielschichtigen Drama führt sie vor Augen, wie beim Herstellen von Illusionen auf Zelluloid auch andere Trugbilder entstanden, etwa was die Mitwirkung von Schwarzen in der Filmindustrie anging. (mb)
«‹Now I am an illusion, just like the films. They see me but they can’t recognize me.› So states the protagonist of Julie Dash’s 1982 film, Illusions. The film is a critique of Hollywood history and an attempt to subvert that very history by calling attention to the lack of an African-American presence in Hollywood during the era of World War II and even today, for that matter.
The film begins with a rotating Oscar with a voice-over that states:
‹To direct an attack upon Hollywood would indeed be to confuse portrayal with action, image with reality. In the beginning was not the shadow, but the act, and the province of Hollywood is not action, but illusion.›
These illusions that Dash discusses in her short film attempt to call attention to the illusion that African-Americans were not a part of Hollywood history and seek to end the illusion, to finally make things right, by re-writing history.» (Wes Felton, sensesofcinema.com, February 2019)
Drehbuch: Julie Dash
Kamera: Ahmed El Maanouni
Musik: Eugene Bohlmann
Schnitt: Charles Burnett, Julie Dash
Mit: Lonette McKee (Mignon Dupree), Rosanne Katon (Esther Jeeter), Ned Bellamy (CJ), Jack Rader (Leutnant), Jack Lundi Faust (Hauswart), Lisa Henke (Telefonistin), Laddy Ashley (CJs Sekretärin), Rita Crafts (Louise), Sandy Brooke (Blondine), Johnny Crear (Lec Gaines)
34 Min., sw, Digital HD, E